Mijn partner had dit boek op zijn boeken bucket list staan. Toen we het eenmaal via de bieb in huis hadden ben ik het gaan lezen. De allereerste druk van dit boek is van 1936 en de versie die ik heb gelezen is van 2013. Het boek staat bol van de verhalen van mensen die een transformatie doorgaan en succesvol worden in hetgeen waarin zij voorheen in bleven vastzitten. Ondanks dat de verhalen oud zijn, zijn ze toch ook nu nog steeds relevant.
Eerste hoofdstuk
Hoe om te gaan met andere mensen:
- Bekritiseer niet, veroordeel niet en klaag niet.
- Laat jouw waardering blijken, eerlijk en oprecht.
- Wek bij de ander een gretig verlangen.
Oude zegswijze:
Ik zal dit pad slechts één keer bewandelen; laat mij daarom het goede dat ik kan doen of de vriendelijkheid die ik een ander mens kan tonen nu in praktijk brengen. Help mij dit niet te omzeilen of te verwaarlozen, want ik zal hier nooit meer langskomen.
Tweede hoofdstuk
Zes manieren om jezelf bemind te maken:
- Stel oprecht belang in anderen.
- Lach!
- Bedenk dat iemands naam voor die persoon het belangrijkste en lieflijkste geluid is, in iedere taal.
- Wees een aandachtig luisteraar, moedig anderen aan om over zichzelf te praten.
- Praat over dingen die de belangstelling hebben van je gesprekspartner.
- Geef de ander het gevoel dat hij belangrijk is - en doe het oprecht.
Derde hoofdstuk
Hoe je anderen tot jouw standpunt kunt bekeren:
- Er is maar één manier om bij een meningsverschil aan het langste eind te trekken - namelijk, door redetwisten te vermijden.
- Toon respect voor de opvattingen van de ander. Zeg nooit: 'Je zit ernaast!'.
- Als je het mis hebt, geef dat dan vlug en nadrukkelijk toe.
- Pak het op een vriendelijke manier aan.
- Zorg dat je gesprekspartner van begin af aan je woorden moet beamen.
- Laat de ander het leeuwendeel van het gesprek voor zijn rekening nemen.
- Laat de ander gerust denken dat een idee van hem- of haarzelf is.
- Probeer altijd oprecht de dingen te bezien vanuit het standpunt van de ander.
- Toon medeleven en begrip voor de denkbeelden en verlangens van de ander.
- Doe een beroep op edeler gevoelens.
- Dramatiseer je denkbeelden.
- Confronteer de ander met een uitdaging.
Vierde hoofdstuk
Wees een leider: Hoe je anderen kunt veranderen zonder aanstoot te geven of onlustgevoelens op te wekken:
- Begin met lof en eerlijke waardering.
- Vestig langs een omweg de aandacht op iemands fouten.
- Begin eerst over je eigen miskleunen, alvorens de ander te bekritiseren.
- Stel vragen, in plaats van bevelen uit te delen.
- Stel de ander in staat zijn gezicht te redden.
- Prijs iedere verbetering, ook de geringste. Wees 'warm in je waardering en kwistig met lof'.
- Voorzie de ander van een reputatie die hij wel op moet houden.
- Geef aanmoedigingen en wek de indruk dat de fout eenvoudig te verbeteren valt.
- Zorg dat de ander met plezier datgene doet wat jij voorstelt.
De bekwaamheid tot spreken is de kortste weg naar persoonlijk aanzien. Het zet iemand in de schijnwerpers en laat hem met kop en schouders boven de massa uitsteken. Iemand die op een aanvaardbare manier kan speechen krijgt meestal meer lof toegezwaaid dan hij of zij eigenlijk op grond van zijn prestatie verdient.
Communicatie is belangrijk. Zowel thuis, op het werk en in jouw vrije tijd. Dit boek bespreekt allerlei casussen die je, als je ze leest in een breder perspectief, ook terugziet in jouw eigen leven. Zeer interessant boek en de moeite waard om te lezen.
Liefs, Marjolein
P.s.: Wanneer start jij met beter communiceren, zodat je de resultaten krijgt die jij wilt? Nu, dus. Het is altijd het juiste moment.