De negen geheimen van de beste sprekers ter wereld staat er op de kaft te lezen. De website Ted.com heeft al lange tijd mijn interesse en ik zou ook wel eens op de rode stip willen staan, Maar ja ... hoe doe je dat? Dit boek geeft je handvaten. Er worden allerlei TED Talks besproken en Carmine geeft waargebeurde voorbeelden.
De negen geheimen worden verdeeld in drie categorieën:
- Emotioneel (ze raken je hart).
- Vernieuwend (ze leren je iets nieuws).
- Memorabel (ze presenteren iets op een manier die je nooit zal vergeten).
Elke categorie heeft drie subcategorieën. Hieronder worden ze kort besproken.
Emotioneel
Geef de meester in jezelf de ruimte
Graaf diep om de unieke en betekenisvolle connectie met het onderwerp van je presentatie vast te stellen. Passie leidt tot meesterschap en je presentatie kan niet zonder, maar vergeet niet dat waar jij enthousiast van wordt wellicht niet zo voor de hand ligt.
Waar gaat je hart sneller van kloppen? Wat is je passie? Accepteer dat geluk een keuze is. Nodig gepassioneerde mensen uit om onderdeel te worden van je leven.
Oprah Winfrey: "Volg je hart. Je moet uitzoeken waar je van houdt - wie je echt bent. En de moed hebben om dat te gaan doen. Ik ben van mening dat de enige moed die je ooit moet hebben, de moed is om je dromen achterna te gaan."
Beheers de kunst van verhalen vertellen
Een goede presentatie bestaat voor 65% uit pathos (= emotionaliteit), 25% uit logos (= bewijs / gegevens) en 10% uit ethos (= geloofwaardigheid).
Voer een gesprek
Oefen de presentatie zo dat het lijkt alsof je een gesprek met een dierbare vriend voert. Daarnaast:
- Vraag hulp bij het plannen.
- Vraag feedback in een vroeg stadium.
- Oefen, oefen en oefen (neem 't op en kijk het terug).
De vier elementen van de verbale presentatie zijn:
- Spreektempo.
- Stemvolume.
- Toonhoogte.
- Korte pauzes om de belangrijke woorden nadruk te geven.
Volgens de 10.000 uren theorie ben je een specialist als je 10.000 spendeert aan jouw onderwerp. Spreek, loop en zie eruit als een leider. Daarnaast maken gebaren een sterk argument nog sterker.
Vernieuwend
Leer me iets nieuws
Volgens sommige onderzoeken hebben mensen een grotere angst voor spreken in het openbaar, dan voor doodgaan. Overspoel je hersenen met nieuwe; ervaringen, belevenissen, mensen en plekken. Je stimuleert hiermee jouw creativiteit.
Als je een presentatie maakt, dan is de headline heel belangrijk, zodat mensen weten wat ze kunnen verwachten. Een goede headline maak je door antwoord te geven op de volgende vraag: Wat is het allerbelangrijkste dat ik mijn publiek wil meegeven over mijn onderwerp?
Bezorg mensen momenten waar hun mond van openvalt
Zes manieren om een WOW moment in jouw presentatie te creëren:
- Attributen en demonstraties.
- Onverwachte en choquerende statistieken.
- Foto's, beelden en video's.
- Memorabele headlines (die quotes worden).
- Persoonlijke verhalen.
- Eindig met een hoogtepunt.
Doe eens leuk
Neem jezelf (of je onderwerp) niet al te serieus. Onze hersenen houden van humor. Geef je publiek iets om te lachen. Gebruik liever geen moppen in jouw presentatie, maar probeer eens:
- Anekdotes, waarnemingen en persoonlijke verhalen.
- Analogieën en metaforen.
- Citaten.
- Video's.
- Foto's.
Memorabel
Houd je aan de achttien minuten regel
Is je presentatie langer dan 18 minuten? Zorg dan om de 10 minuten voor luchtige pauzes (met bijvoorbeeld verhalen, video's, demo's e.d.). Gebruik Neil Pasricha zijn 'The 3 A's of awesome':
- Attitude = houding. Goed omgaan met tegenslagen. Treed (in kleine stapjes) en met een nieuwe, heldere blik de toekomst tegemoet.
- Awareness = bewustzijn. Omarm het kind in jezelf.
- Authenticity = authenticiteit. Blijf jezelf en ben daar tevreden mee.
Maak gebruik van 'de regel van drie' en deel jouw presentatie in drieën.
Maak een message map die op één bladzijde past en ga uit van; How to pitch anything in 15 seconds:
- Zorg voor een twitter vriendelijke headline (140 karakters).
- Wat zijn de drie belangrijkste punten / boodschappen?
- Voeg verhalen, statistieken en voorbeelden toe aan je 3 belangrijke punten.
Schets een beeld in de hersenen met meervoudige zintuiglijke ervaringen
TED-gebod: Maak gebruik van beelden om woorden te versterken, niet om ze te herhalen.
Maya Angelou: "Mensen vergeten wat je hebt gezegd, mensen vergeten wat je hebt gedaan, maar mensen zullen nooit vergeten wat je hen hebt laten voelen."
Wees moedig tijdens je presentatie, want dan val je op. Moed trekt aandacht. Met moed raak je je publiek in het hart en het hoofd.
Tip: Gebruik in je eerste 10 slides maximaal 40 woorden. Liever geen opsommingen.
Vaar je eigen koers
Wees authentiek, open en transparant. Steek er tijd in. Herhaling maakt je geest vrij om je verhaal te vertellen op een interessante, dynamische en bovenal authentieke manier.
Nawoord
Heb je negatieve gedachten over jezelf t.o.v. presenteren? Ga anders denken. Verander en spreek bemoedigende woorden waar je kracht uit put.